FITNESS UNTUK OUTDOOR & REKREASI; Panduan Umum

Sebagai panduan umum untuk mereka yang gemarkan aktiviti pendakian & outdoor atau rekreasi, panduan berikut mungkin boleh dimanfaatkan;

  1. Lakukan senaman untuk mendapatkan tahap kecergasan yang secukupnya dengan beransur-ansur dan tetap, bukanya secara melulu atau inginkan hasil segera dalam masa singkat.
  2. Jangan lupa memilih senaman/ latihan yang spesifik atau bertepatan dengan keperluan aktiviti seperti mengambil kira sistem tenaga, corak pergerakan, keperluan fisiologi, risiko kecederaan dan sebagainya.
  3. Pastikan senaman regangan juga dimasukkan di dalam menu senaman kita untuk kesan yang lebih baik di samping mempercepatkan recovery serta mengelak kecederaan.
  4. Jangan lupa untuk warm up sebelum setiap aktiviti & Cooling down sebagai penutup. InsyaAllah kita akan menikmati pengembaraan aktiviti lasak kita ini untuk jangka masa yang lebih panjang jika kita tidak meninggalkan 2 perkara penting ini.
  5. Sepertimana ketahanan jantung, kekuatan  dan kuasa otot yang penting untuk melaksanakan aktiviti ini, kecergasan keseimbangan juga adalah penting bagi menjamin keselamatan di atas trail nanti. Jadi masukkan juga latihan untuk keseimbangan..
  6. Latihan kekuatan adalah juga penting bagi memastikan kesempurnakan pergerakan kita di mana setiap pergerakan adalah berasal dari core muscle antaranya melibatkan hip, waist & upper leg. Oleh itu latihan kekuatan untuk bahagian ini adalah sesuatu yang wajib.
  7. Latihan interval juga akan memberikan kita kelebihan dari segi kecekapan sistem tenaga serta untuk pemulihan yang pantas semasa on the trail.
  8.  Pastikan kita menjaga status hidrasi kita semasa latihan dan juga semasa aktiviti sebenar. Kekurangan cecair badan pada kadar yang tertentu mampu menaikkan suhu badan dan memberikan bebanan kepada jantung serta pelbagai kemudaratan yang lain.
  9. akhir sekali… Pastikan anda memasukkan REHAT juga sebagai salah satu daripada elemen di dalam lathan atau senaman.

Sekian, selamat berekreasi dan kita jumpa di dalam Program 6 Ogos 2017 di Temerloh dalam slot perkongsian saya; Conditioning for Hikers.

Advertisements